På begäran:




Kålrotslåda (lanttulaatikko)  (ur "Kotiruoka" )

1/2 kg kålrot
ca 3 dl vatten
3/4 tesked salt
1-2 matskedar smör
1 matsked vetemjöl
1/4 tesked vitpeppar
1 ägg
1/2-1 matsked sirap
Skala, dela kålrot i småbitar. Koka mjuka ca 1/2 timme i saltvattnet. Mosa i kastrullen. Tilsätt smör, mjöl och blanda noggrant. Koka några minuter. Tillsätt sirap och vitpeppar. Låt svalna lite. Tillsätt ett ägg. Om det är alldeles för löst nu, tillsätt lite mer vetemjöl.
Häll i en smord ugnsform. Strö över skorpmjöl. (Helst gjort av överblivna hembakade skorpor.)
Dekorera ytan genom att skära streck i valfri formation med en skedspets. Gräddas i 200 grader i ca 40 min.
Som det sägs efter varje recept i "Kotiruoka" : Gör alltid storkok när du ändå är igång!
Vi rekommenderar att riva i lite muskotnöt. Obs! Det står inte i orginalreceptet men är något empiriskt beprövat och pålitligt.
Lycka till!



Kommentarer
Postat av: Anna

Aa, det var inte riktigt samma som det jag provade. Jag hade grädde i min, kanske var det en hel deciliter. Är detta felaktigt? Hoppas inte eftersom jag älskar grädde.



Och jag hade också i en nypa muskot.

2009-03-10 @ 13:26:48
URL: http://annalarsdotter.wordpress.com
Postat av: Tacoskungen

Det kan nog piffa upp anrättningen. Det är aldrig fel att experimentera lite när man behärskar grunderna!

Vi får komma ihåg att recepten skrivits under knappare tider. Tacoskungens farsa erkänner nu ikväll i skrivande stund att han tog bort den mjölk som eg. står i receptet! Oklart varför. Om vi nu tänker oss mjölken från förr så var den ju betydligt fetare, vilket gör att din variant med grädde antagligen smakar rätt så likt orginalet. Det är ju fantastiskt!

2009-03-10 @ 23:08:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0